lördag 17 oktober 2009

Lite om hur vi bor.

Som sagt så bor vi i en trea, fem personer. Vi har ett gemensamt kök/vardagsrum. (I det här landet är det öppen planlösning som gäller). Hela lähenheten, föruton kök, badrum och toalett, är täckt i smutsfärgad, aquafärgad heltäckningsmatta. Som är helt omöjlig att få ren. (vi funderar stark på att hyra in en mattvätt)

Det här med heltäckningsmatta är ett bekymmer för mig, jag har STORA problem med denna bakteriehärd. Jag vill inte gå barfota på den, jag vill inte att några av mina ägodelar ska röra vid den. men det är helt omöjligt. Jag får väl bara ta och vänja mig vi den. Skapa någon slags hat-kärleks relation?!

(Heltäckningsmatta aka Bakterihärden.)

Men vi har alltså gått från 84 kvm, trägolv, egen toalett och dusch. Nu har vi ca 15 kvm, där alla våra saker ska få plats. En hylla i kylskåpet och två hyllor för specerivaror. Delad toa och dusch. Det har gått överförväntan bra! Men det skulle vara skönt att ha lite större. Vårat nästa projekt är att skaffa en liten bokhylla till vårat rum så vi slipper ha allt på vårat skrivbord. En tur till IKEA är planerad. Jag ska även köpa elljusstake till julen och kanske köpa lite mer saltlakris. (beroende på hur mycket mina kära föräldrar har packat ner i paketet som är här snart.) En krukväxt är också ett inplanerat köp.


(Kylskåpet. Så har vi lådan till vänster också. och lite plats i dörren)

(Hylla 1)

(Hylla 2)

(Här har vi tänkt att ställa våran nya bokhylla. Mellan skrivbordet och dörren alltså.)


I veckan hade vi skadekontroll av lägenheten, detta sker ungefär var 3:de månad?! Så vi städade och torkade. Dagen före inspektionen fick vi reda på att man absolut inte får sätta upp något på väggarna. Inga hål, ingen tejp, ingen häftmassa, INGENTING! och så klart inte på dörrarna heller. VA?!

Men nu faller lite av pusselbitarna på plats. Vi har tyckt att de få lägenheter vi varit i var/är väldigt opersonliga. Inget fel på helvita väggar. men utan något på blir det väldigt sterilt. Inga fönsterbrädor heller för den delen.

Från att komma från ett land som lägger ganska mycket pengar och tid på hur våra boenden ser ut inifrån är det en smärre chock att komma hit.

3 kommentarer:

  1. ni får ha ställningar där ni kan hänga bilder eller liknande och ha mycket grejer i hyllorna då ;)

    Jag önskar er lycka till med elljusstaken, vad jag förstått utav vad en amerikan sa som var i sverige så är vi ganska ensamma med att vara ett helt land till att ha elljusstaken. Det är visst en judisk sed så kommenteren från amerikanen var "oj, va många judar det bor i Sverige"

    Det betyder ju inte att det inte finns men det kanske inte säljs i samma upplaga som i Sverige ;) så lycka till. Hoppas ni inte behöver skotta så mycket i mellandagarna mwoaha ha ha

    SvaraRadera
  2. Jag ska sätta upp massor av krokar PÅ hyllan! Smart, va?!

    Elljusstakar finns på IKEA! Har redan kollat webben och ska dit nu i veckan.

    SvaraRadera
  3. Jag har fortfarande inte kommit over det har landet och deras fascination for heltackningsmattor - fy fan sager jag bara! Plus att jag ar sa glad over att inte behova dela hus med andra - det funkar ett tag men sen vill man ha sitt eget!
    Kram!

    SvaraRadera